Na pewno słyszałeś o outsourcingu marketingu, może nawet przeczytałeś jeden lub dwa artykuły o tej tematyce.
Ale czy nadal zastanawiasz się, na czym polega?
Czy to naprawdę dobra opcja dla Twojej firmy?
Podzielmy outsourcing marketingu na kilka prostych punktów, aby wyjaśnić to zagadnienie.
1. Strategiczne i ugruntowane poglądy w spostrzeżeniach konsumenckich.
Kiedy zaczynam pracę z klientem, pierwszą rzeczą, którą przygotowuję, jest projekt planowania. Przeprowadzam wywiad z pracownikami i interesariuszami.
Badam konkurencję, przyglądam się trendom i możliwościom w branży. Rozmawiam z klientami, aby lepiej zrozumieć, dlaczego kupują, gdzie szukają informacji, w jaki sposób podejmują decyzje zakupowe i nie tylko.
Wszystko to kończy się schludnym i uporządkowanym zestawieniem pozycji, a Twoje stanowisko jest zawsze wyjątkowe i znaczące oraz dociera do sedna tego, co wyróżnia Twoją firmę. Cały ten plan (strategia) informuje i kształtuje wszystko, co nastąpi później.
2. Uproszczony sposób zarządzania marketingiem.
Kiedy zlecasz marketing na zewnątrz, pamiętaj, że minęły czasy żonglowania niezależnymi projektantami, copywriterami, specjalistami SEO, czy też reklamodawcami cyfrowymi, „wyprowadzającymi psy”.
Właściwie to zapomnij o tym. Nadal możesz potrzebować tego „wyprowadzacza psów”, ale na innych zasadach.
W tym nowym, wspaniałym świecie masz jeden punkt kontaktowy: outsourcingowy menedżer ds. Marketingu. Ta osoba koordynuje cały zespół, izolując Cię od drobiazgów. Zamiast tego uzyskujesz dostęp do dobrze naoliwionej maszyny marketingowej – wszystko dzięki kompleksowemu, pojedynczemu punktowi kontaktowemu, przy którym odzyskasz swoje życie. Innymi słowy, twój outsourcingowy menedżer ds. Marketingu wspiera Cię na każdym polu, którego potrzebujesz w zakresie tej dziedziny.
3. Media i dyscyplina są neutralne.
Czy zastanawiałeś się kiedyś, czy naprawdę potrzebujesz całej reklamy, do której namawia Twoja agencja marketingowa? A może powinieneś wydać na reklamę tyle, ile zaleca Twoja agencja reklamowa? Twój partner outsourcingu marketingowego zrobi wszystko, pozostając neutralnym wobec mediów i dyscypliny. Strategia i taktyka będą oparte na rzeczywistych danych i spostrzeżeniach. Dzięki ciągłemu testowaniu i optymalizacji, przestaniesz wyrzucać pieniądze w tę niekończącą się dziurę bez rezultatów.
Czym nie jest outsourcing marketingowy?
1. Seria projektów à la carte.
Outsourcing marketingu opiera się na relacji. Zamiast wynajmować zewnętrzną firmę marketingową do stworzenia strony internetowej tutaj, a tam kampanię reklamową, potraktuj ją jako swój dział marketingu (lub przynajmniej jego integralną część, jeśli masz własny zespół marketingowy). Najwięcej korzyści uzyskasz ze swojego partnera outsourcingu marketingu, jeśli zainwestujesz w relację, zdobywając wiedzę i rozwijając się po drodze.
2. Rozmiar uniwersalny.
Problemem, na który czasami napotykamy, są potencjalni klienci, którzy chcą, abyśmy prowadzili „marketing motywacyjny”. Podczas wstępnych dyskusji zostaję poproszona o przeanalizowanie potencjalnych pomysłów na kampanie lub zatwierdzenie projektu logotypu.
Rozumiem pokusę – to duże zobowiązanie i zrozumiałe jest, aby chcieć odeprzeć niepewność. Jednak Twój potencjalny partner outsourcingu marketingowego nie powinien czegoś potwierdzać dla Ciebie. Wszelkie pomysły na kampanie lub logo nie będą dla Ciebie przydatne ani znaczące, chyba że opierają się na dogłębnym zrozumieniu Twojej branży, klientów i firmy. Wszystkie opinie nie poznawszy odpowiedzi na te pytania będą Ci szkodzić.
3. Kilka popychaczy.
Wszyscy mieliśmy lidera, który myślał, że jest ekspertem od marketingu, mimo że nie miał żadnego szkolenia ani doświadczenia w tej dziedzinie. Lub takiego, który zmieniał zdanie co 30 sekund i chciał, abyś zaspokoił ich każdą zachciankę. Firma zajmująca się outsourcingiem marketingu jest inna: jako odrębny podmiot poważnie potraktuje pragnienia i pomysły klienta, ale będzie stanowczo sprzeciwiać się wszystkiemu, co uznają za nierozważne lub nieetyczne.
Kiedy masz do czynienia z firmą outsourcingową, pamiętaj, dlaczego w ogóle ich szukałeś – ich wiedzę, kreatywność i doświadczenie.